КЛАСИФІКАЦІЯ
МЕТОДІВ НАВЧАННЯ
|
||||||||
Методи
організації навчально-пізнавальної діяльності
|
Методи стимулювання і мотивації
|
Методи контролю і самоконтролю у навчанні
|
||||||
І група
методів |
ІІ група
методів |
ІІІ група
методів |
І група
методів |
ІІ група
методів |
ІІІ груп
методів |
І група
методів |
ІІ група
методів |
ІІІ група
методів |
За джерелом передачі і сприймання навчальної інформації | За логікою передачі і сприйманням навчальної інформації | За ступенем самостійного мислення школярів при засвоєнні знань | За ступенем керування навчальною діяльністю | Методи стимулювання інтересу до навчання | Методи стимулювання обов’язку і відповідальності у навчанні | Методи усного контролю | Методи письмового контролю | Методи лабораторно–практичного контролю |
Словесні: Розповідь, Бесіда, Лекція Наочні: Ілюстрація, Демонстрація Практичні: Досліди, Вправи, Навчально-виробнича |
Індуктивні, Дедуктивні, Аналітичні, Синтетичні. |
Репродуктивні, Частково-пошукові, Пошукові, Дослідницькі. |
Навчальна
робота під керівництвом учителя; Самостійна робота учнів; Робота з книгою; Письмова робота; Лабораторна робота; Виконання трудових завдань. |
Пізнавальні
ігри; Навчальні дискусії; Створення ситуацій емоційно-моральних переживань; Створення ситуацій пізнавальної новизни; Створення ситуацій зацікавленості. |
Переконання
у значущості навчання; Вимоги; Вправи з виконання вимог; Заохочення покарання. |
Індивідуальне
опитування; Фронтальне опитування; Усні заліки; Усні іспити; Програмоване опитування. |
Контрольні
письмові роботи; Письмові заліки; Письмові іспити; Програмовані письмові роботи. |
Контрольні
та лабораторні роботи; Машинний контроль. |
Форма (лат. forma – зовнішній вигляд, обрис) організації навчання (організаційна форми) – це зовнішній вияв узгодженої діяльності учителя та учнів, яка здійснюється в певному порядку і режимі. Форми організації навчання класифікуються за різними критеріями:
- за кількістю учнів – індивідуальні форми навчання, мікрогрупові, групові, колективні, масові форми навчання;
- за місцем навчання – шкільні форми: урок, робота в майстерні, на пришкільній дослідній ділянці, в лабораторії тощо; позашкільні форми: екскурсія, домашня самостійна робота, заняття на підприємстві;
- за часом навчання – урочні і позаурочні: факультативні, предметні гуртки, вікторини, конкурси, олімпіади, предметні вечори та інші;
- за дидактичною метою – форми теоретичного навчання (лекція, факультатив, гурток, конференція ), комбінованого, або змішаного навчання(урок, семінар, домашня робота, консультація), практичного (практикуми) і трудового навчання (праця в майстернях, у спеціальних класах, на пришкільних ділянках тощо);
- за тривалістю часу навчання – класичний урок (45 хв.), спарені заняття (90 хв.), спарені скорочені заняття (70 хв.), а також уроки «без дзвінків».
МЕТОДИ
|
ФОРМИ
|
ПРИЙОМИ
|
1.Інформаційно-
рецептивний
|
- Розповідь-пояснення,
- лекція,
- опис,
- бесіда,
- інструктаж,
- повідомлення учнів,
- робота з підручником,
- ілюстрація,
- демонстрація наочних посібників,
- ТЗН
|
- Виклад інформації, пояснення,
- активізація уваги та мислення,
- прийоми запам’ятовування,
- одержання з тексту чи ілюстрації підручника нових знань,
- робота з додатковим матеріалом
|
2.Репродуктивний
|
- словесні, наочні і практичні методи,
- робота за зразком
|
- подання матеріалу в готовому вигляді,
- контроль,
- самоконтроль,
- конкретизація і закріплення вже набутих
знань
|
3.Проблемно-
пошуковий
|
- проблемний виклад знань,
- пошукова діяльність учнів (постановка
проблемного питання),
- розв’язання проблеми і проблемних завдань,
- евристична бесіда
|
- постанова взаємозв’язаних проблемних
запитань,
- здобуття нових знань у процесі
проблемного викладу знань,
- активізація уваги та мислення,
- різноманітна самостійна робота учнів
|
4.Навчально –
дослідницький
|
- самостійна творча
(дослідницька) робота учнів на здобуття та розширення знань
|
- активізація уваги та мислення,
- здобуття нових знань у процесі самостійної
роботи учнів,
- формування висновків,
- пізнання закономірності
|
Немає коментарів:
Дописати коментар